Projekty portów lotniczych w Turkmenistanie

Turkmenabat - Turkmenistan

Miasta Dashoguz i Turkmenabat znajdują się w regionie pustynnym Karakum. Ich powierzchnia wynosi ponad 400 000 km², co stanowi około 90 procent całego terytorium Turkmenistanu. W lecie, przy temperaturze 30°C, piasek pustynny nagrzewa się do 70°C. Natomiast w zimie temperatury mogą wynosić średnio od 5°C do -6°C.
Prace nad zwiększeniem przepustowości terminalu pasażerskiego w Dashoguzie rozpoczęły się w 2013 roku. Obejmowały one budowę terminalu dla VIP-ów, 50-metrowej wieży kontroli ruchu lotniczego, nowej płyty postojowej dla samolotów, pięciu dróg kołowania oraz pasa startowego o długości 3.800 metrów. W 2013 r. rozpoczęto również rozbudowę kompleksu lotniskowego w Turkmenabadzie, położonego 500 kilometrów na południowy wschód. Polegała ona na budowie nowego terminalu, wieży kontroli ruchu lotniczego, stacji tankowania i pasa startowego o długości 2800 metrów.

Sprawdzony zespół

ILF GmbH z Monachium zostało wyznaczone jako specjalista ds. planowania obu projektów, a budowa została powierzona Altcom. Ta ukraińska firma już w przeszłości z powodzeniem współpracowała z MC i chciała mieć ugruntowanego partnera, na którym mogłaby polegać. Od 2011 roku firma MC pojawiła się na miejscu, dostarczając know-how i wsparcie techniczne w celu opracowania mieszanki betonowej zdolnej niezawodnie sprostać ekstremalnym warunkom środowiskowym pustyni Karakum. Poza wysokimi temperaturami, zespół projektantów musiał nauczyć się radzić sobie z nieidealnymi surowcami, w tym z bardzo drobnym piaskiem pustynnym i tylko jednym rodzajem cementu. Ostatecznie, za pomocą MC-PowerFlow 3100 i Centrament Air 202, opracowano odpowiednią recepturę betonu.

Lotnisko Dashoguz w Turkmenistanie
Lotnisko Dashoguz w Turkmenistanie
© MC-Bauchemie 2024


Właściwa mieszanka

MC-PowerFlow 3100 jest oparty na najnowszej technologii PCE firmy MC. Jej efekt jest natychmiastowy dzięki przyspieszonej adsorpcji, co daje wysoką wczesną wytrzymałość przy ponadprzeciętnej oszczędności wody i ekonomicznych ilościach dozowania do produkcji betonów o bardzo niskiej lepkości. Ułatwia to i przyspiesza proces układania i instalacji betonu. Środek odpowietrzający Centrament Air 202 sprawia, że beton jest jeszcze gładszy, łatwiejszy w obróbce i bardziej kompaktowy. Charakteryzuje się wysoką odpornością na mróz i cykliczne działanie środka mrożącego/odlodującego, a miliony mikroporów drobno rozmieszczonych w kamieniu cementowym zapewniają wystarczającą ilość miejsca do rozszerzania się zamarzniętej wody.
Mocne wykończenie

W celu ochrony zielonego betonu przed wysokimi temperaturami otoczenia, niską wilgotnością i wiatrem podczas budowy fartuchów i pasów startowych, powierzchnie zostały zabezpieczone środkiem do utwardzania betonu MC Emcoril. Specjalnie dopuszczony do stosowania na utwardzonych jezdniach, nie tylko chroni on powierzchnię betonu, ale również zwiększa jego długotrwałą odporność.
Łączna objętość tych dwóch projektów w Turkmenistanie wyniosła ponad 500.000 m³ różnego rodzaju betonu. Zwłaszcza logistyka musiała być starannie zaplanowana i wykonana, ponieważ wszystkie domieszki MC musiały być transportowane ciężarówkami w ciągu dwóch tygodni z oddalonego o ponad 3.500 kilometrów Berezanu na Ukrainie. Pomimo wszystkich przeciwności losu, rezultat w pełni usatysfakcjonował wszystkich zaangażowanych w projekt, a oba lotniska mogły wznowić działalność zgodnie z planem do końca 2016 roku.

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123