Zbiorniki na ropę dla dużego projektu

Novorossiysk - Rosja

Rurociąg transportuje ropę naftową na długości 1.500 km od pola naftowego Tengiz na Morzu Kaspijskim w zachodnim Kazachstanie do rosyjskiego portu żeglugowego Noworosyjsk na Morzu Czarnym. Po ostatniej rozbudowie, port posiada obecnie sześć kolejnych zbiorników o pojemności 100 tys. ton każdy. Ich instalacja obejmowała umieszczenie 30.000 metrów sześciennych betonu z domieszkami modyfikującymi firmy MC.
Nowyorossijsk, o pojemności 1 miliona ton, stał się jednym z największych magazynów ropy naftowej w Rosji. Ze względu na same tylko warunki geograficzne i klimatyczne, budowa zbiorników była obarczona poważnymi wyzwaniami. Odległość pomiędzy betoniarnią a placem budowy wynosząca 25 kilometrów oznaczała transport przez trudny, górzysty teren. W związku z tym beton musiał być otwarty przez co najmniej trzy godziny. Dlatego też wybrano plastyfikator Muraplast FK 19, który w połączeniu ze zmniejszonym zapotrzebowaniem na wodę znacznie zwiększył sypkość betonu.
Trzeba było również wziąć pod uwagę wysokie temperatury panujące w tym regionie, które regularnie kształtują się na poziomie 40°C. I wreszcie, co nie mniej ważne, beton musiał również wykazywać szczególnie wysoki stopień wodoodporności. Dlatego firma MC poleciła rozwiązanie oparte na superplastyfikatorze PCE MC-PowerFlow 2695. W połączeniu z opóźniaczem hartowania Centrament Retard 310 uzyskano niezwykle mocny, wysokowydajny beton o wysokiej odporności na pękanie termiczne.

Specjalny beton do zbiorników na ropę w Rosji
Specjalny beton do zbiorników na ropę w Rosji
© MC-Bauchemie 2017


Dzięki tym domieszkom MC beton zakwalifikował się do klasyfikacji W18, co oznacza, że olej mógł przenikać przez niego tylko przy ciśnieniu powyżej 18 barów. Jako szczególny aspekt uboczny poprawiający ekonomiczność, kombinacja dodatków dała również 20% oszczędności w zużyciu cementu.

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123